Opera!

Vi har vært i Den Norske Opera og Ballett! 🙂

I fjor sommer var farmor på tur til operaen. Der var hun på taket, en omvisning og det var litt av en opplevelse skjønte vi. Det eneste var at hun ikke fikk vært på en forestilling. Så da hun hadde bursdag i sommer ordnet vi med billetter til en forestilling.

Voksenåsen Mozart Orchestra

Farmor og jeg har hver august i mange år hatt som tradisjon at vi reiser på en utflukt, vi har reist alene eller sammen med Tante Synnøve på Grindvold. I fjor var første året siden jeg fikk førekort vi hadde pause. Før jeg fikk førerkort kjørte av og til farmor på utflukt med alle fire barnebarna.

For å nevne tidligere utflukter farmor og  har hatt, har vi vært i søsterkirkene, Hadeland glassverk og blåfargeverket. I år tok vi altså turen til operaen, og sammen med  Øyvind og Amelia hadde vi en kjempeflott dag!

Med tanke på aldersforskjellen til utfluktens yngste og eldste, var vi overlykkelige da vi fant ut at det en lørdag i august faktisk var en dagforestilling. Vi bestilte billetter og var klare til å høre Voksenåsen Mozart Orchestra. Jeg har forstått det slik at dette er musikere som har vært på et intensivt seminar på Voksenåsen og som så avslutter med en konsert, mulig dette er feil altså. Eli Kristin Hansveen var med og sang, så vi fikk en fin operaopplevelse på Scene 2.

Eli Kristin Hansveen  Dyp konsentrasjon

Vi startet dagen med å kjøre til Eina, hvor vi alle tok toget til Oslo S. Litt hinderløype hadde jernbaneverket/nsb laget til oss, først ved at det er vanskelig å komme på toget med dårlige ben og barnevogn på Eina, så ved at det ikke er noe behagelig sted å sitte med barnevogn inne på toget, for så å sette opp buss fra Kjelsås til Grefsen, og tog fra Grefsen til Oslo S.

Det med barnevogn på toget løste Øyvind ved å demontere og montere og så dytte vognen ved to seter, trangt men det gikk med et nødskrik. Alternativet var å ha den like ved doen, og at vi andre rygget eller ble sittende lang unna… Kjør kollektivt!

Bevegelse er viktig under lengre flyturer. Det samme gjelder sikkert for togturer, og vi synes derfor det er fint med innlagte spaserturer i solen. Det er fint både på Kjelsås og Grefsen!

Brukbar arkitektur. Kjedelig vindusvask.   Oppstilte og fine.

Vel fremme i Oslo gikk vi over til Operaen, og det var en fin tur. På taket koste vi oss med medbrakt niste (boller, polarbrød, vann og brus). Vi var kjempeheldige og hadde god temperatur og pent vær! Mens farmor og jeg var kulturelle, gikk Øyvind og Amelia en runde i byen. Amelia fikk sagt hei til MANGE. 🙂

SKJULT INNHOLD

Her har vi valgt å skjule noe innhold for uregistrerte brukere. Det vil vises så fort du logger deg inn i boksen oppe til venstre på morsom.no ...

Ta kontakt med oss for å opprette en bruker til deg.

Etter operaen fikk vi med oss litt rigging av Oslo Jazz festival, det så ut til å bli et bra arrangement om man skulle ta scenen i betraktning. De rigget den på operataket, og så dyttet de den ut i vannet!

SKJULT INNHOLD

Ta kontakt med oss for å opprette en bruker til deg.

Vi koste oss med middag på Egon, før togturen hjem startet med buss fra Oslo S til Kjelsås, hvor vi toget til Eina.  Det ble en litt enklere retur slik plassmessig, da vi fikk ”kapret” noen andre seter. Likevel litt løfting av vogn, men litt mindre dytting og maktbruk. Vi kom oss alle trygt av toget, selv uten assistanse fra konduktøren.

Vi ga beskjed om at vi trengte litt tid på å komme oss av, da fikk vi til svar at vi kunne jo stille oss opp ved døren i god tid. Det er jo lett for Øyvind og meg som har balanse og har relativt lett for å gå, men å be en dame på over åtti år om å bevege seg og stå med toget i gang er etter mitt skjønn i beste fall tankeløst. I alle fall så lenge konduktøren ikke selv kan komme til unnsetning.

Vi hadde en kjempedag og er spent på neste år, kanskje oppgraderer vi oss selv til en kveldsforestilling på hovedsenen!?

4 tanker om “Opera!”

1. Det så da virkelig ut om at dere hadde en fin tur ja. Silje du skriver så fint at det er nesten som en er med på turen, Veldig bra. Mange fine bilder. Flinke er dere. Det kunne vært moro å blitt med engang 🙂